Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy:
1. Organizacja pracy świetlicy:
· Zapoznanie z regulaminem świetlicy,
· Ustalenie norm obowiązujących na świetlicy,
· Integracja grup świetlicowych,
· Poznanie praw i obowiązków wychowanka w świetlicy szkolnej.
2. Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków:
· Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych, a także w czasie uroczystości szkolnych,
· Dbanie o właściwe relacje w środowisku rodzinnym,
· Wyrabianie postawy szacunku wobec pracowników szkoły oraz uczniów,
· Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w zespole świetlicy, klasie, szkole,
· Kształtowanie właściwego stosunku do własności szkolnej i prywatnej,
· Dbanie o piękno, porządek w świetlicy i w szkole,
· Zapoznanie ze sposobami kulturalnego zachowania się wobec innych,
· Wyrabianie prawidłowych nawyków w zakresie czynnego wypoczynku,
· Dbanie o wzorowy wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej,
· Rozpoznawanie uczuć, emocji i sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
· Kształtowanie postawy prawidłowego porozumiewania się z innymi,
· Nabywanie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów.
3. Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym:
· Zapewnienie warunków i stałego czasu na odrabianie zadań oraz naukę w rozkładzie dnia świetlicy,
· Pomoc w odrabianiu lekcji,
· Dbałość o poprawność wypowiedzi w mowie potocznej, ćwiczenia w poprawnym czytaniu i mówieniu,
· Wyrabianie umiejętności spostrzegania i wyciągania wniosków,
· Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się,
· Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci,
· Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie.
4. Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:
· Plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac wychowanków, wspólne dekorowanie sali,
· Czytelniczo-medialnych – czytanie różnego rodzaju utworów literackich, świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, radia, prasy i telewizji (oglądanie filmów edukacyjnych),
· Umuzykalniających – prowadzenie zabaw muzyczno-rytmicznych, nauka nowych piosenek i utrwalanie już znanych, słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej, tańce integracyjne,
· Hobbystycznych,
· Sportowo-zabawowych.
5. Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych:
· Uroczyste obchodzenie rocznic i świąt państwowych,
· Wykonywanie gazetek,
· Poznanie tradycji szkoły i jej patrona,
6. Edukacja ekologiczna:
· Wskazywanie pozytywnych i negatywnych elementów ingerencji człowieka na środowisko naturalne,
· Wyrabianie nawyków segregowania śmieci,
· Udział w akcjach: np. „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi", itp.
7. Edukacja prozdrowotna:
· Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu),
· Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie się),
· Rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój.