Załącznik nr1
Karta
Innowacji pedagogicznej przeprowadzonej
w Szkole Podstawowej im. św. St. Kostki w Leśnicy Groniu
Temat innowacji pedagogicznej |
„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” |
Imię i nazwisko autora lub zespołu autorskiego |
Honorata Szanecka |
Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację |
Wioletta Wróbel |
Czas trwania innowacji |
Od 16 października 2023 r. do 30 czerwca 2024 r. |
Informacje dotyczące innowacji
Rodzaj innowacji pedagogicznej (właściwe podkreślić) |
Osoby objęte działaniami (właściwe podkreślić) |
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją (właściwe podkreślić) |
Programowo - metodyczna |
Klasa 2b |
Zajęcia edukacji wczesnoszkolnej |
Opis innowacji |
|
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji pedagogicznej
|
W obecnych czasach zauważa się problem z budowaniem relacji międzyludzkich i poszanowaniem dobra drugiego człowieka oraz innych istot. Wpływ zbyt wielu bodźców zewnętrznych przekłada się na coraz większą agresję rówieśniczą, małą empatię i brak zrozumienia potrzeb innych osób, zwierząt, roślin. Często bohaterowie lektur szkolnych pokazują dobre przykłady i stają się dla dzieci autorytetem, dlatego, aby nauczyć moich uczniów poszanowania drugiego człowieka oraz innych istot, wprowadzam do swojej klasy projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniający czytelnictwo, którego głównym założeniem jest zachęcenie dzieci do wykazywania postaw dobroczynności.
|
Cele ogólne innowacji pedagogicznej |
Cele ogólne: - rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej, - rozwijanie aktywności czytelniczej, - doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania, - zachęcanie rodziców do czytania dzieciom, - pogłębianie wiedzy na temat dobroczynności, - kształtowaniu u uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, - integracja zespołu klasowego, - współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijny, - wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą.
|
Na czym polega nowatorstwo innowacji pedagogicznej
|
Innowacja opiera się na niestandardowym sposobie pracy z lekturą. Tegoroczna edycja projektu została zatytułowana „Na tropach DOBROCZYNNOŚCI”. Poprzez atrakcyjne zadania projektowe, uczniowie włączą się w wiele innowacyjnych działań z tekstem. Piąta edycja projektu, zaprojektowana na rok szkoły 2023/2024, polega na skorelowaniu czytania danej lektury ze zgłębianiem wiedzy na temat czynienia dobra, niesienia pomocy ludziom, zwierzętom oraz roślinom. Po przeczytaniu książek dzieci będą zastanawiały się, jakie wartości przekazał i co dobrego dał innym bohater lektury.
|
Spodziewane efekty innowacji pedagogicznej
|
Efekty innowacji pedagogicznej: - pogłębiona wiedza u dzieci na temat dobroczynności, - ukształtowanie u uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, - większe zainteresowanie dzieci czytaniem książek.
|
Opis innowacji pedagogicznej |
Zadaniem dzieci będą kreatywne działania związane z czytanym tekstem oraz zrealizowanie TRZECH PROJEKTÓW DOBROCZYNNYCH: - dla innych osób, np. przedstawienie jasełkowe dla osób samotnych, - dla zwierząt, np. zbiórka darów dla schroniska, - dla roślin, np. sadzenie drzew. Praca z książką stanie się przyczynkiem do realizacji wielu kreatywnych zadań oraz akcji czytelniczych, wybranych przez uczniów, spośród propozycji zamieszczonych w Regulaminie projektu.
|
Sposoby ewaluacji innowacji pedagogicznej |
Narzędzia ewaluacyjne: - Karta samooceny ucznia po każdym module i na zakończenie (umieszczona w Lekturniku). Szczegółowa analiza wyników ankiety oraz kart samooceny uczniów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu końcowym oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
|
Finansowanie innowacji pedagogicznej |
|
Adnotacje Dyrektora Szkoły |
|
Data wpływu innowacji pedagogicznej |
|
Opinia Rady Pedagogicznej- data, numer uchwały |
|
Podpis i data Dyrektora szkoły, zatwierdzający realizację innowacji |
|
Leśnica, dnia …………………………… …………………………………..
pieczęć i podpis dyrektora szkoły
Załącznik nr 3
ZGŁOSZENIE INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
Zwracam się z prośbą o umożliwienie zgłoszenia innowacji pedagogicznej pt.
„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”.
podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej
Z poważaniem
…………………………………………………
(podpis autora)
W załączniku:
- opis innowacji
- zgoda autora