CZYTAM Z KLASĄ "lekturki spod chmurki"

Załącznik nr1

Karta
Innowacji pedagogicznej przeprowadzonej
w Szkole Podstawowej im. św. St. Kostki w Leśnicy Groniu

Temat innowacji pedagogicznej

CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”

Imię i nazwisko autora lub zespołu autorskiego

Honorata Szanecka

Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację

Wioletta Wróbel

Czas trwania innowacji

Od 16 października 2023 r. do 30 czerwca 2024 r.

 

Informacje dotyczące innowacji

Rodzaj innowacji pedagogicznej (właściwe podkreślić)

Osoby objęte działaniami (właściwe podkreślić)

Zajęcia edukacyjne objęte innowacją (właściwe podkreślić)

Programowo - metodyczna

Klasa 2b

Zajęcia edukacji wczesnoszkolnej

 

Opis innowacji

Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji pedagogicznej

 

W obecnych czasach zauważa się problem z budowaniem relacji międzyludzkich i poszanowaniem dobra drugiego człowieka oraz innych istot.

Wpływ zbyt wielu bodźców zewnętrznych przekłada się na coraz większą agresję rówieśniczą, małą empatię i brak zrozumienia potrzeb innych osób, zwierząt, roślin.

Często bohaterowie lektur szkolnych pokazują dobre przykłady i stają się dla dzieci autorytetem, dlatego, aby nauczyć moich uczniów poszanowania drugiego człowieka oraz innych istot, wprowadzam do swojej klasy projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniający czytelnictwo, którego głównym założeniem jest zachęcenie dzieci do wykazywania postaw dobroczynności.

 

Cele ogólne innowacji pedagogicznej

Cele ogólne:

- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,

- rozwijanie aktywności czytelniczej,

- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,

- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,

- pogłębianie wiedzy na temat dobroczynności,

- kształtowaniu u uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra,

- integracja zespołu klasowego,

- współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijny,

- wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą.

 

Na czym polega nowatorstwo innowacji pedagogicznej

 

Innowacja opiera się na niestandardowym sposobie pracy z lekturą.

Tegoroczna edycja projektu została zatytułowana „Na tropach DOBROCZYNNOŚCI”. Poprzez atrakcyjne zadania projektowe, uczniowie włączą się w wiele innowacyjnych działań z tekstem. Piąta edycja projektu, zaprojektowana na rok szkoły 2023/2024, polega na skorelowaniu czytania danej lektury ze zgłębianiem wiedzy na temat czynienia dobra, niesienia pomocy ludziom, zwierzętom oraz roślinom.

Po przeczytaniu książek dzieci będą zastanawiały się, jakie wartości przekazał i co dobrego dał innym bohater lektury.

 

Spodziewane efekty innowacji pedagogicznej

 

 

 

 

 

 

Efekty innowacji pedagogicznej:

- pogłębiona wiedza u dzieci na temat dobroczynności,

- ukształtowanie u uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra,

- większe zainteresowanie dzieci czytaniem książek.

 

 

Opis innowacji pedagogicznej

Zadaniem dzieci będą kreatywne działania związane z czytanym tekstem oraz zrealizowanie TRZECH PROJEKTÓW DOBROCZYNNYCH:

- dla innych osób, np. przedstawienie jasełkowe dla osób samotnych,

- dla zwierząt, np. zbiórka darów dla schroniska,

- dla roślin, np. sadzenie drzew.

Praca z książką stanie się przyczynkiem do realizacji wielu kreatywnych zadań oraz akcji czytelniczych, wybranych przez uczniów, spośród propozycji zamieszczonych w Regulaminie projektu.

 

Sposoby ewaluacji innowacji pedagogicznej

Narzędzia ewaluacyjne:

- Karta samooceny ucznia po każdym module i na zakończenie (umieszczona w Lekturniku).

Szczegółowa analiza wyników ankiety oraz kart samooceny uczniów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu końcowym oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.

 

Finansowanie innowacji pedagogicznej

 

 

 

 

 

 

 

Adnotacje Dyrektora Szkoły

Data wpływu innowacji pedagogicznej

 

Opinia Rady Pedagogicznej- data, numer uchwały

 

Podpis i data Dyrektora szkoły, zatwierdzający realizację innowacji

 

 

 

 

 

Leśnica, dnia …………………………… …………………………………..

pieczęć i podpis dyrektora szkoły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 3

 

 

 

ZGŁOSZENIE INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

 

 

 

Zwracam się z prośbą o umożliwienie zgłoszenia innowacji pedagogicznej pt.

CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”.

podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej


w dniu 12.10.2023 r.

 

 

 

 

Z poważaniem

…………………………………………………

(podpis autora)

 

W załączniku:

- opis innowacji

- zgoda autora