INNOWACJA  PEDAGOGICZNA ,,Lektura od kuchni”

INNOWACJA  PEDAGOGICZNA

,,Lektura od kuchni”

 mgr Elżbieta Budz

 

Lektura od kuchni
Warsztaty kulinarne mające na celu utrwalenie wiadomości  z języka polskiego, rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, integrację klasy oraz propagowanie zdrowego stylu życia. 

 

 WSTĘP 

Podczas codziennej pracy w szkole podstawowej na lekcjach języka polskiego nietrudno zauważyć niechęć dzieci do szkolnych lektur oraz czytania. Przygotowując się do zajęć, zawsze szukam takich metod pracy z dziećmi, które będą dla nich atrakcyjne, będą je angażowały , uczyły odpowiedzialności za podjęte zadania i pozwoliły wykorzystać czas w szkole w sposób jak najbardziej efektywny. Chciałabym zaproponować uczniom klasy IVa i IVb  warsztaty kulinarne, podczas których będziemy przygotowywać proste potrawy, o których mowa w szkolnych lekturach. Podczas zajęć oprócz przygotowania potraw, będziemy omawiać pewna część lektury, która tematycznie będzie łączyła się z poczynaniami kulinarnymi dzieci.

Poza utrwalaniem wiadomości z literatury, podczas takich zajęć dzieci zdobędą niezbędne życiowe doświadczenie, wyzwolą twórczą ekspresję, poznają sztukę i etykietę kulinarną w troskliwym, przyjaznym, ciepłym i inspirującym otoczeniu oraz nabędą nawyki zdrowego odżywiania i kultury spożywania posiłków. Uczniowie nauczą się samodzielności, samoobsługi, a także dobrych manier przy stole, zasad savoir-vivre’u, celebrowania i smakowania posiłków. 

Chciałabym przy tym wykorzystać metodę projektu, gdyż uczniowie biorący udział w zajęciach stworzą książkę kulinarną z przepisów, które będą realizowane na zajęciach. Ponadto, będą mieli wpływ na zakres zagadnień poruszanych w czasie warsztatów oraz wybór posiłków, które przygotują.

 RODZAJ INNOWACJI 

  • Innowacja organizacyjno-metodyczna.

TERMIN REALIZACJI 

  • październik 2023 – grudzień 2023 

 

 MIEJSCE REALIZACJI 

  • Szkoła Podstawowa im. Św. St. Kostki w Leśnicy

 

 UCZESTNICY 

  • Klasa IV a, IV b

 

 FORMY REALIZACJI 

  • Zajęcia będą się odbywać 2 razy w miesiącu październiku i dwa razy w miesiącu grudniu i trwać 90 minut (każda klasa będzie miała 2 warsztaty kulinarne, podczas których będzie pracować z dwoma lekturami).

 

 DZIAŁANIA INNOWACYJNE 

  • Pogłębianie wiedzy o literaturze i języku polskim w sposób praktyczny i niecodzienny, poprzez działanie i doświadczanie. 
  • Zdobywanie umiejętności przygotowywania różnych potraw w sposób zdrowy, bezpieczny i higieniczny.
  • Przybliżenie uczniom tematyki zdrowego trybu życia w sposób praktyczny, podczas przygotowywania posiłków i w trakcie prowadzonych w czasie zajęć rozmów.
  • Zachęcanie uczniów do ciekawych sposobów zagospodarowania czasu wolnego.

 

 CELE INNOWACJI 

  • rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
  • pogłębienie wiedzy z zakresu literatury i języka polskiego,
  • rozwijanie umiejętności pisania,
  • podnoszenie samooceny i poczucia własnej wartości poprzez  pomoc w odkrywaniu własnych możliwości twórczych,
  • kształcenia zdolności manualnych oraz  postawy twórczej wobec siebie i świata, 
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego działania i pracy w zespole,
  • promowanie czytelnictwa wśród dzieci,
  • uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka polskiego,
  • rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec nowych doświadczeń kulinarnych,
  • odnajdywanie przyjemności z przyrządzania potraw,
  • kultura spożywania posiłków – savoir-vivre przy stole,
  • budzenie wrażliwości na estetykę posiłku i stołu,
  • odkrywanie kulinarnych talentów,
  • wielozmysłowe poznawanie – smakowanie, próbowanie, mieszanie, eksperymentowanie,
  • tworzenie przepisów, układanie książki kulinarnej.

 

 OCZEKIWANE EFEKTY 

Zakłada się, że uczniowie pogłębią swoją wiedzę z literatury, wspólnie przygotują książkę kulinarną, a także nauczą się przygotowywać proste potrawy, stosować różnorodne techniki kulinarne, uświadomią sobie potrzebę zdrowego odżywiania się, nauczą się dbać o higienę i bezpieczeństwo miejsca pracy, będą sobie wzajemnie pomagać i czerpać radość z codziennych czynności, takich jak praca w kuchni. Zakłada się również, że klasa, biorąca udział w zajęciach, bardziej się zintegruje i w sposób przyjemny uczniowie spędzą razem czas. 

 WARUNKI REALIZACJI INNOWACJI 

Najważniejszymi warunkiem realizacji programu jest możliwość korzystania z odpowiednich sprzętów kuchennych oraz zachowanie zasad bezpieczeństwa i higieny. Szkoła została bogato wyposażona w sprzęt w ramach projektu „Laboratorium przyszłości”. Każde zajęcia obowiązkowo rozpoczną się krótką pogadanką na temat bezpieczeństwa i higieny. Składniki potrzebne do przygotowania potraw uczniowie zakupują sami. 

 FORMY 

  • praca z całą grupą,
  • praca w grupach kilkuosobowych, 
  • praca indywidualna.

METODY PRACY 

  • pogadanka,
  • miniwykład, 
  • metoda warsztatowa,
  • metoda projektu,
  • metoda wizualna,
  • rozmowa,
  • film instruktażowy.

 

PLAN PRACY 

Nauczyciel ustala tematykę zajęć z uczniami na bieżąco, biorąc pod uwagę omawiane na lekcjach lektury . Poniżej znajduje się przykładowy plan zajęć, może on ulec zmianie ze względów organizacyjnych lub propozycji dzieci:

miesiąc

lektura

potrawa

październik

IVa - ,,Mikołajek”

Czekoladki na patyku, babka czekoladowa

październik

IV b - ,,Akademia Pana Kleksa”

Ciasteczka maślane z kolorowymi ,,piegami”

grudzień

IVa - ,,Opowieści z Narnii”

Herbata zimowa, ptasie mleczko

grudzień

IVb - ,,Pinokio”

(kuchnia włoska) pizza i sałatka z tuńczykiem

 

EWALUACJA 

Pod koniec pierwszego okresu roku szkolnego przeprowadzona zostanie ankieta skierowana do uczniów, określająca, czy warsztaty kulinarne i nowatorskie metody pracy były interesujące i przydatne. Informacja zwrotna w formie ustnej następować będzie na bieżąco w trakcie każdych zajęć. Uczniowie mają swój udział w tworzeniu tematyki zajęć i nauczyciel chętnie przychyli się do ich propozycji i sugestii, jeśli spełniają one warunki innowacji. Ponadto, zdjęcia z każdych zajęć wraz z krótkim opisem zostaną umieszczone na szkolnym Faceboku. W styczniu powstanie również książka kucharska z przepisami z zajęć pt. ,,Nasze lektury od kuchni”.

 UWAGI 

Istnieje możliwość kontynuacji zajęć w ramach innowacji w kolejnym okresie roku szkolnego dla tej samej grupy uczniów. Warunkiem będzie chęć i zainteresowanie uczniów tego typu warsztatami.