INNOWACJA PEDAGOGICZNA
,,Lektura od kuchni”
mgr Elżbieta Budz
Lektura od kuchni
Warsztaty kulinarne mające na celu utrwalenie wiadomości z języka polskiego, rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, integrację klasy oraz propagowanie zdrowego stylu życia.
WSTĘP
Podczas codziennej pracy w szkole podstawowej na lekcjach języka polskiego nietrudno zauważyć niechęć dzieci do szkolnych lektur oraz czytania. Przygotowując się do zajęć, zawsze szukam takich metod pracy z dziećmi, które będą dla nich atrakcyjne, będą je angażowały , uczyły odpowiedzialności za podjęte zadania i pozwoliły wykorzystać czas w szkole w sposób jak najbardziej efektywny. Chciałabym zaproponować uczniom klasy IVa i IVb warsztaty kulinarne, podczas których będziemy przygotowywać proste potrawy, o których mowa w szkolnych lekturach. Podczas zajęć oprócz przygotowania potraw, będziemy omawiać pewna część lektury, która tematycznie będzie łączyła się z poczynaniami kulinarnymi dzieci.
Poza utrwalaniem wiadomości z literatury, podczas takich zajęć dzieci zdobędą niezbędne życiowe doświadczenie, wyzwolą twórczą ekspresję, poznają sztukę i etykietę kulinarną w troskliwym, przyjaznym, ciepłym i inspirującym otoczeniu oraz nabędą nawyki zdrowego odżywiania i kultury spożywania posiłków. Uczniowie nauczą się samodzielności, samoobsługi, a także dobrych manier przy stole, zasad savoir-vivre’u, celebrowania i smakowania posiłków.
Chciałabym przy tym wykorzystać metodę projektu, gdyż uczniowie biorący udział w zajęciach stworzą książkę kulinarną z przepisów, które będą realizowane na zajęciach. Ponadto, będą mieli wpływ na zakres zagadnień poruszanych w czasie warsztatów oraz wybór posiłków, które przygotują.
RODZAJ INNOWACJI
- Innowacja organizacyjno-metodyczna.
TERMIN REALIZACJI
- październik 2023 – grudzień 2023
MIEJSCE REALIZACJI
- Szkoła Podstawowa im. Św. St. Kostki w Leśnicy
UCZESTNICY
- Klasa IV a, IV b
FORMY REALIZACJI
- Zajęcia będą się odbywać 2 razy w miesiącu październiku i dwa razy w miesiącu grudniu i trwać 90 minut (każda klasa będzie miała 2 warsztaty kulinarne, podczas których będzie pracować z dwoma lekturami).
DZIAŁANIA INNOWACYJNE
- Pogłębianie wiedzy o literaturze i języku polskim w sposób praktyczny i niecodzienny, poprzez działanie i doświadczanie.
- Zdobywanie umiejętności przygotowywania różnych potraw w sposób zdrowy, bezpieczny i higieniczny.
- Przybliżenie uczniom tematyki zdrowego trybu życia w sposób praktyczny, podczas przygotowywania posiłków i w trakcie prowadzonych w czasie zajęć rozmów.
- Zachęcanie uczniów do ciekawych sposobów zagospodarowania czasu wolnego.
CELE INNOWACJI
- rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
- pogłębienie wiedzy z zakresu literatury i języka polskiego,
- rozwijanie umiejętności pisania,
- podnoszenie samooceny i poczucia własnej wartości poprzez pomoc w odkrywaniu własnych możliwości twórczych,
- kształcenia zdolności manualnych oraz postawy twórczej wobec siebie i świata,
- rozwijanie umiejętności samodzielnego działania i pracy w zespole,
- promowanie czytelnictwa wśród dzieci,
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka polskiego,
- rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec nowych doświadczeń kulinarnych,
- odnajdywanie przyjemności z przyrządzania potraw,
- kultura spożywania posiłków – savoir-vivre przy stole,
- budzenie wrażliwości na estetykę posiłku i stołu,
- odkrywanie kulinarnych talentów,
- wielozmysłowe poznawanie – smakowanie, próbowanie, mieszanie, eksperymentowanie,
- tworzenie przepisów, układanie książki kulinarnej.
OCZEKIWANE EFEKTY
Zakłada się, że uczniowie pogłębią swoją wiedzę z literatury, wspólnie przygotują książkę kulinarną, a także nauczą się przygotowywać proste potrawy, stosować różnorodne techniki kulinarne, uświadomią sobie potrzebę zdrowego odżywiania się, nauczą się dbać o higienę i bezpieczeństwo miejsca pracy, będą sobie wzajemnie pomagać i czerpać radość z codziennych czynności, takich jak praca w kuchni. Zakłada się również, że klasa, biorąca udział w zajęciach, bardziej się zintegruje i w sposób przyjemny uczniowie spędzą razem czas.
WARUNKI REALIZACJI INNOWACJI
Najważniejszymi warunkiem realizacji programu jest możliwość korzystania z odpowiednich sprzętów kuchennych oraz zachowanie zasad bezpieczeństwa i higieny. Szkoła została bogato wyposażona w sprzęt w ramach projektu „Laboratorium przyszłości”. Każde zajęcia obowiązkowo rozpoczną się krótką pogadanką na temat bezpieczeństwa i higieny. Składniki potrzebne do przygotowania potraw uczniowie zakupują sami.
FORMY
- praca z całą grupą,
- praca w grupach kilkuosobowych,
- praca indywidualna.
METODY PRACY
- pogadanka,
- miniwykład,
- metoda warsztatowa,
- metoda projektu,
- metoda wizualna,
- rozmowa,
- film instruktażowy.
PLAN PRACY
Nauczyciel ustala tematykę zajęć z uczniami na bieżąco, biorąc pod uwagę omawiane na lekcjach lektury . Poniżej znajduje się przykładowy plan zajęć, może on ulec zmianie ze względów organizacyjnych lub propozycji dzieci:
miesiąc |
lektura |
potrawa |
październik |
IVa - ,,Mikołajek” |
Czekoladki na patyku, babka czekoladowa |
październik |
IV b - ,,Akademia Pana Kleksa” |
Ciasteczka maślane z kolorowymi ,,piegami” |
grudzień |
IVa - ,,Opowieści z Narnii” |
Herbata zimowa, ptasie mleczko |
grudzień |
IVb - ,,Pinokio” |
(kuchnia włoska) pizza i sałatka z tuńczykiem |
EWALUACJA
Pod koniec pierwszego okresu roku szkolnego przeprowadzona zostanie ankieta skierowana do uczniów, określająca, czy warsztaty kulinarne i nowatorskie metody pracy były interesujące i przydatne. Informacja zwrotna w formie ustnej następować będzie na bieżąco w trakcie każdych zajęć. Uczniowie mają swój udział w tworzeniu tematyki zajęć i nauczyciel chętnie przychyli się do ich propozycji i sugestii, jeśli spełniają one warunki innowacji. Ponadto, zdjęcia z każdych zajęć wraz z krótkim opisem zostaną umieszczone na szkolnym Faceboku. W styczniu powstanie również książka kucharska z przepisami z zajęć pt. ,,Nasze lektury od kuchni”.
UWAGI
Istnieje możliwość kontynuacji zajęć w ramach innowacji w kolejnym okresie roku szkolnego dla tej samej grupy uczniów. Warunkiem będzie chęć i zainteresowanie uczniów tego typu warsztatami.